Wat niet iedere hobbyfotograaf zich realiseert

Sony Experience Genk 2019

Laten we starten met het feit dat iedere fotograaf in principe met zijn foto’s mag doen wat hij of zij voor goed betaamt. Ook mag iedereen een mening hebben over wat er met de foto gebeurt nadat deze ‘klaar’ is. Deze mening wordt meestal ‘ingekleurd’ door eigen ervaringen en aan welke kant van het proces je als fotograaf staat. Ben je een hobbyfotograaf die vooral plezier beleeft aan het fotograferen en zich verder wil ontwikkelen of ben je een (semi)- professioneel fotograaf die er toch echt zijn brood mee zal moeten verdienen. Beiden groepen houden van fotografie, streven hun eigen doelen na en handelen daar vervolgens naar. In dit artikel willen we de kant van de professionele fotograaf belichten.

De laatste jaren dat ik als professioneel fotograaf werk en mijn vrouw Lorette me hierbij meer en meer ondersteunt, hebben we de markt wel zien veranderen, soms ten goede en soms ten nadele. Het zijn allemaal zaken waar onze beroepsgroep dagelijks mee moet dealen en derhalve op moet blijven anticiperen. Meebewegen heet dat. Juist omdat we mee willen blijven bewegen zijn er een aantal aspecten die we graag onder de aandacht willen brengen, simpelweg omdat de meeste hobbyfotografen maar ook de nodige organisaties/bedrijven zich dit helemaal niet realiseren.

Heel wat fotografen worden tegenwoordig steeds vaker gevraagd om hun beelden gratis af te staan. Als voornaamste reden wordt dan meestal aangevoerd dat er geen of nauwelijks budget is of dat het voor die persoon toch enkel een kwestie is om effe op dat knopje te drukken en daar toch zeker geen kosten aan verbonden zijn?! Voor hobbyfotografen is dit ook meestal geen probleem. Want zoals iedereen weet kost een hobby nou eenmaal geld en heeft de hobbyfotograaf al vaak een vast inkomen, buiten de fotografie. Daarnaast vindt de hobbyist het al vaak leuk of een eer dat een organisatie zijn of haar foto’s plaatst, zeer zeker als de naam van de fotograaf ook nog wordt genoemd. Super leuk en heel begrijpelijk.

Voor de beroepsfotografen geldt dit echter niet en wordt het zo wel steeds moeizamer om opdrachten te vergaren, een faire prijs af te spreken en hun job serieus uit te oefenen. Het is ook niet voor niets dat er steeds meer vakfotografen een tweede job erbij moeten nemen. Terwijl ook zij o zo graag voor een goed doel, een mooi initiatief of bepaald evenement een aantal foto’s kosteloos en met liefde zouden willen aanreiken. Een luxe die veel beroepsfotografen zich echter meestal niet kunnen permitteren hetgeen we met dit artikel wat duidelijker proberen te maken. Absoluut niet als klaagzang bedoeld, wel hopen we op wat meer bewustwording en begrip voor onze beroepsgroep, als je een volgende keer foto’s gratis weggeeft aan een organisatie.

Wat veel mensen ook niet weten is dat het noemen van de naam van de fotograaf geen gunst is maar zelfs wettelijk is vastgelegd (art.25 auteursrecht) en dit geldt zowel voor de maker als voor zijn familie tot maar liefst 75 jaar na overlijden. Naamsvermelding levert je vast leuke complimenten/commentaren op, maar het levert je nauwelijks nieuwe klanten, het dekt niets van je zakelijke kosten en het voorziet zeker niet in je dagelijkse brood. Zelfs persbureaus ‘vergeten’ naamsvermelding wel eens, getuige mijn foto welke door mijn toenmalige opdrachtgever werd doorverkocht aan een ander persbureau.

Pers artikel met foto Ireen Wüst

Verder wordt het beroep door veel mensen niet eens serieus genoeg genomen. Zo wordt vaak gevraagd om effe een foto te schieten. Ook wordt er ten onrechte gedacht dat de vakfotograaf dik betaald wordt. Mensen staan er gewoon niet bij stil, vinden dit allemaal normaal en hebben echt geen idee dat je net als in ieder ander beroep er heel wat tijd, geld en moeite in moet steken wil je er van kunnen leven. De (beroeps)fotograaf maakt niet zomaar een plaatje, maar moet presteren, voldoende tijd reserveren, zich inlezen, het programma kennen, de juiste apparatuur meenemen, creatief en inventief blijven, beelden bij thuiskomst laden, archiveren, uitzoeken en bewerken voordat de klus pas afgerond en het resultaat afgeleverd kan worden.

Het effe schieten van een plaatje bestaat ook niet in de wereld van de beroepsfotograaf. We vinden het daarentegen wel heel normaal dat je niet zomaar aan een metselaar vraagt om effe een muurtje te metselen terwijl het hele proces van de beroepsfotograaf minstens zo arbeidsintensief is. Beeld in welke vorm dan ook zou niet gratis of nooit een sluitpost op de begroting mogen zijn, helaas is dat tegenwoordig wel meer en meer het geval. Realiseer je als huidige hobbyfotograaf dus tijdig wat e.e.a. betekent als je serieus wil doorgaan als beroepsfotograaf en je ook daadwerkelijk kan meebewegen in dit allesbehalve makkelijke maar toch ook wel mooie wereldje. Maar realiseer je als hobbyist ook dat als je gratis foto’s aan een organisatie of bedrijf levert, of een (te) kleine vergoeding vraagt, wat het effect daarvan is. Je doet jezelf, de beroepsfotograaf en de fotografiemarkt tekort als je geen of te weinig geld vraagt voor je foto. Je hebt er tenslotte tijd en energie in gestoken, en verdient die (financiële) waardering. Daarnaast kost je hobby ook geld.

Pers artikel Leopold van Asten met zijn paard Beauty tijdens JIM

Enkele cijfers en feiten:

  • 85% van alle beroepsfotografen heeft een bijbaan om rond te kunnen komen.
  • Gemiddeld verdient een freelance fotojournalist €44/uur bruto (€17/uur netto)
  • Een foto in een regionale krant of online levert gemiddeld tussen €5 en €50 op. Hiervoor is een fotojournalist soms een halve dag aan het werk (voorbereiding, inlezen, communicatie, reizen, wachttijd ter plekke, fotograferen, nabewerking, levering, back-up, factureren)
  • 42% van de beroepsfotografen is afhankelijk van het inkomen van hun partner.
  • Het marktconforme bruto uurtarief van een beroepsfotograaf is €60-€100.
  • Vaste kosten die eerst terugverdiend moeten worden; aanschaf en onderhoud fotoapparatuur, camera- en lenzenverzekering, vervoer, advertenties, abonnementen perskaart en software, computer en back-ups, website etc.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top